söndag 16 september 2012

En helt vanlig helg...

Denna helg var nog en försmak till hur helgerna kommer bli för oss framöver, en helg fylld med kalas, dans och ridning. J började sin dans igår och hon var bara så nöjd, det började med att hon satt och sjöng hela vägen in till dansen och sedan studsade hon ut med ett stort leende på läpparna efter dansen :-).

Efter dansen var det min tur att ha lite egentid, jag åkte till stallet...en härlig höstdag med strålande sol, ganska varmt men lite blåsigt. Har inte ridit Anil på över en månad p g a att jag haft så ont i kroppen, men nu har jag insett att smärtan kommer finnas där oavsett om jag rider eller ej så jag tänker rida då det ger mig så otroligt mycket. Anil var själv i hagen när jag kom och han blev jätteglad, gnäggade en hälsning till mig och kom sedan fram till grinden. Han hade väldigt bråttom att komma i grimman så att vi kunde promenera upp till stallet.
På hästryggen igen
Jag red på vägen bort mot Getsjötorpkorset, först var Anil tämligen seg men ganska snart var han med på att vi skulle "arbeta". Blev många övergångar från skritt till trav. Ridningen kändes riktigt bra och Anil var fräsch i stegen, fick känna på hur det kan kännas när allt bara stämmer...underbart :-). Lika underbart var det inte när jag skulle sitta av kände mig stel och otymplig, varje del av min rygg och bäckenet värkte :-(. När vi kom in i stallet var det en liten ormunge som ringlade om kring i stallgången, lyckades få ut den på gödselstacken med hjälp av en spade.
En liten orm
Idag åkte jag till stallet på förmiddagen då jag ville hinna ner till ridbanan innan ponnyridningen skulle börja och sedan var jag tvungen att vara hemma till lunchen. "Gubbarna" hade gått upp i Brohagen och kom lunkande ut ur skogen när jag ropade.
Anil kommer lunkande lite sakta från skogen"Gubbarna"
Ridning på banan, spännande att se hur Anil skulle vara men det gick riktigt bra...var mer jag som inte orkade idag. Anil sökte sig framåt nedåt och det märktes att han tycker det är kul att få arbeta lite igen. Körde mina favoritövningar med volter i hörnen och timglaset, även en hel del övergångar från skritt till trav och även från stillastående till skritt till trav.

Efter lunchen hämtade jag R i Åby där hon var på ett badkalas, för att sedan åka direkt till Skogslotten till hennes ridlektion. Hon är så otroligt duktig på att rida och jag blir så otroligt stolt när jag ser henne. De red på volterna i trav både lättridning och nedsittande. De red även en hel del galopp längs fyrkanten, var lite svårt att få igång hästen i galopp ibland och jag kom på mig med att göra galoppfattningar vid sidan om...knasig man kan vara ;-).

Efter ridningen var det bara hem och äta lite mellis innan det var dags för R att åka till dansen, var en ganska trött tjej vid kvällsmaten och även jag var riktigt trött. Hade tämligen svårt att hålla mig vaken vid nattningen av tjejorna. Kvällen har nu avslutats med yoga och detta lååånga inlägg om en helt vanlig helg i vår familj ;-).

Inga kommentarer: