måndag 11 augusti 2014

"Må bra"-plan

Under sommaren har jag funderat ganska mycket över vad som får mig att må bra och som minskar smärtan. Det blev så extra tydligt innan semestern, när allt bara gick i ett och för att "hinna" med skippade jag de saker som får mig att må bra => smärtan ökar och jag blir nedstämd.

En person sa till mig: "när du struntar i att investera i dig själv så väljer du smärtan...". Jag blev både ledsen och arg, men det fick mig verkligen att tänka till. Jag hatar smärtan och jag väljer inte smärtan...har levt med den som en ständig följeslagare i många år och nu är jag redo att "välja" bort den. Jag tänker inte låta smärtan styra mitt liv utan jag bestämmer och jag tänker investera i mig själv...i min "må bra"-plan.

Vad innefattar då min "må bra"-plan, jo det är saker som får mig att "glömma" smärtan en stund, träning i lagom doser utan allt för stora krav på prestation...promenader, joggingturer och stretch, mjuka upp stela och spända muskler. Massage en gång i månaden.

Jag har en fras klingande i huvudet som en kompis på jobbet brukar säga "ingen minns en fegis..." och det har jag tagit fasta vid och ska testa på att rida lektion igen...om jag inte har testat så kan jag inte veta ifall det funkar eller inte. Vad är poängen att gå och drömma om saker men inte våga testa p g a att jag kanske får ont, att det inte ska funka...ja om det inte funkar så har jag i alla fall testat...jag valde, inte smärtan.

Ska även testa medicinsk yoga, har bara lästa positiva saker om det och yogan har hjälpt mig tidigare. R vill också att vi ska köra lite yoga tillsammans hemma, blir mysigt att göra något tillsammans :).

Att ha dagar då jag bara läser en bok, scrappar, är med familjen eller bara gör ingenting är också viktigt...att kunna få sova ut länge och ta dagen som den kommer utan någon tid att passa, utan stress...det är några av de saker som finns i min "må bra"-plan, min investering i mig själv :)

Inga kommentarer: