torsdag 20 september 2012

En doft av höst

Dagens skörd av kantareller från trädgården :-)
Under promenaden kom jag på mig själv med att fundera, Varför går jag så fort, har jag bråttom? Av gammal vana började jag promenaden i raskt tempo och fortsatte att öka tills det började göra ont i ryggen :-(. Andningen kändes låst till bröstet och det kändes inte bra....andas, långa djupa andetag och för varje andetag kände jag hur jag blev mer och mer avslappnad, tempot kom ner till en lagom nivå som fick värken i ryggen att minska :-).

Plötsligt kände jag en doft av höst, kan inte beskriva den men hösten luktar på ett speciellt sätt med sin klara kalla luft. Jag började också titta på saker runt omkring mig istället för att bara fokuserat titta rakt fram, vilka fina färger träden börjar få :-). När jag gick där och tittade på träden så fick jag helt plötsligt syn på en liten piratflagga i ett av träden...kunde inte låta bli att le, såg för festligt ut. Såg även ett rådjur som stod i en trädgård och åt, stannade och tittade en stund på det men efter en liten stund sprang det iväg till skogen.

Oftast är jag så fokuserad på ett mål som ligger så långt fram att jag inte tar mig tid att titta på det som finns omkring mig och det som sker här och nu...vad är vitsen med att leva livet i ett sådant fullspäckat tempo och med så många utstakade mål att man inte har tid att se det som finns här och nu?

Inga kommentarer: