söndag 22 juli 2012

En trasig hov och en lös sko...

Är ett tag sedan jag skrev något på bloggen, men dagarna bara försvinner när man har semester. Har varit härliga dagar fyllda med möhippa, en skön dag hos kompisar och så ridning förstås :-).

Idag slog jag följe med A som skulle ut med Pontus, då hon körde vagn höll vi oss till skogsvägarna. Blinningarna var riktigt envisa och för att inte tala om flugorna, hästarna blev nästan galna på dem. När vi kommit en bit bort på vägen mot Getsjötorp säger A att Anils ena framhov ser konstig ut och sen när vi tittade lite mer visade det sig att hoven gott sönder och att minst en söm saknades => skon sitter lös :-(.

Trasig framhov...
Vi vände om och skrittade tillbaka mot stallet, när vi kom till kurvan vid sjön mötte vi en stor timmerbil och jag hoppade av Anil för det märktes att han tyckte det var läskigt. Han brukar tycka det är lite läskigt i den kurvan och idag blev det extra läskigt med en stor lastbil ;-). Jag promenerade resten av biten till stallet.


Utstickande sömmar
Väl i stallet granskade vi de övriga hovarna och de såg inte heller särskilt bra ut, sömmarna hade börjat krypa ut och var vassa samt att det fanns en hel del sprickor i hans hovar...vad gör man åt trasiga hovar?
Är lite osäker om det går att sko framhoven som är så trasig, finns ju inget att sätta sömmen in och vad gör man då?
Har försökt få tag i min hovslagare så nu håller jag tummarna för att hon kan komma ut och hjälpa mig i veckan som kommer...hoppas, hoppas, hoppas.

Halloooo

Inga kommentarer: