torsdag 14 augusti 2014

Ridlektion x 3

Igår var det äntligen dags, höstterminens första ridlektion för tjejerna och mig...som vi har längtat. R var först ut och fick rida Donatello, en korsningsponny med en mankhöjd på 130 cm. Under lektionen fick de arbeta mycket med att ställa hästen både utåt och inåt, rida mycket på volterna i nedsittande trav. R tyckte det var trixit men kul :).

Finaste hästtjejerna <3
Därefter var det J:s tur som fick rida Teddy, en shetlandsponny som "sommarjobbar" på Skogslotten. Lektionen började inte så bra, då Teddy bet henne i benet när hon skulle ta över hästen efter ryttaren som haft honom lektionen innan. De började med att rida ut en kortis innan de fortsatte på ridbanan. De fick galoppera lite och även öva på att sitta ner i traven. Var kul att se att hon lärt sig så otroligt mycket på ridlägret, är en betydligt mer säker tjej som har bättre kontroll på hästen :).

Hem, lämna tjejerna och äta lite kvällsmat innan det var dags för mig att åka tillbaka till stallet. Med pirr i magen satte jag mig i bilen och funderade på hur det skulle gå. Jag fick rida Papaya, en knabstrub med en mankhöjd på 145 cm (D-ponny). Innan ridningen var jag orolig för om jag skulle ta mig upp på hästen eller ej, men det klarade jag av utan problem ;).

Väl uppe på hästryggen var det som om jag mest hade haft ett sommaruppehåll och inte ett uppehåll på över två år. Kändes riktigt bra och oj vad kul det var att rida en häst som man inte behöver driva hela tiden, en häst med en egen motor. Även på min lektion arbetade vi med att ställa hästarna och forma dem kring skänkeln, vi red på volterna i nedsittande trav och i galopp. Serpentinbågar över medellinjen följt av galopp från C längs långsidan för att sedan bryta av till trav igen strax före A.

Jenny kom och tittade en stund när jag red och hon tog lite bilder och filmade en snutt...alltid kul att se om känslan stämmer med hur det verkligen såg ut ;).

Fotobomb på mig från min första ridlektion...tack Jenny för bilderna :).
Efter lektionen var jag trött och superglad, hade inte känt av någon smärta från nacke eller rygg under passet. Idag har jag känt av lite i ryggen och nacken, men det var inte mer än förväntat då jag inte ridit ordentligt på länge...nu ser jag fram emot nästa ridlektion då vi eventuellt ska rida ut.

Inga kommentarer: