fredag 17 augusti 2012

En STOR utmaning

Den senaste tiden har det varit många tankar som snurrat i mitt huvud. I maj sökte jag för den smärta som jag har haft under flera års tid och fick då diagnosen fibromyalgi (fibro). Jag fick en chock för det var inte riktigt det som jag hade väntat mig. När jag sedan började landa i tanken på ett liv med fibro damp det ner ett brev där det stod att jag har blivit remitterad till reumatologen då ett av de reumatiska proverna visat positiv...var det inte fibro utan reumatism?

Nu kändes vänta på att få komma till reumatologen otroligt lång, men igår var det dags...nu skulle jag väl äntligen få ett svar på frågan fibro eller reumatism, för mig känns det som att välja mellan pest eller kolera. Efter ett antal frågor och undersökning så konstaterade läkaren att jag inte har reumatism utan fibro...lättnad men samtidigt en stor besvikelse över att inte få någon som helst hjälp med mina besvär, utan blir hänvisad till vårdcentralen.

Varsågod och välkommen till ditt nya liv! Ditt liv kommer att förändras men vi kan inte hjälpa dig med hur du ska göra...tack så mycket då! Jag hade hoppats på mer stöd och information om vad man kan göra för att lindra smärtan och framförallt hur jag ska få ordning på mina sömnproblem.

Idag har jag träffat en annan läkare som verkligen hjälpte mig och som förstod min oro och frustration över hela situationen. Nu kommer jag få tid till att landa i diagnosen och försöka återfå energin igen, för jag behöver all energi jag kan få för att klara av denna stora utmaning. Utmaningen att hitta knepen och redskapen jag behöver för att kunna fungera med min sjukdom.

En väldigt bra kompis sa till mig: "det är ingen sjukdom du dör av, men den kommer att påverka dina val och prioriteringar...", och ja det kan man väl säga för den påverkar hela min livssituation. Just nu är det hur många tankar som helst som snurrar runt...
  • Hur ska jag hitta balansen i tillvaron?
  • Hur ska jag göra för att lindra smärtan och kunna bli smärtfri?
  • Blir man smärtfri eller har man alltid ont?
  • Tröttheten och orkeslösheten...hur får jag tillbaka energin?
  • Familjen, vardagen hur kommer den bli?
  • Jobbet, vad händer nu...?
  • Bör man äta någon speciell kost?
Det är så otroligt många tankar och funderingar som gör mig både frustrerad, ledsen och arg, för jag vet inte hur jag ska hantera det. Visst det kunde har varit värre och jag ska vara glad att jag inte har fått en livshotande sjukdom, men att få en sjukdom som varar livet ut och som stundvis kommer ha stor inverkan på din livssituation är inte så himla kul det heller :-(.

Inga kommentarer: