måndag 13 augusti 2012

Bra start på veckan

Vilken lyx att få börja veckan med en stund i stallet, solen skiner och när jag hämtade Anil i hagen hälsade han mig med en gnäggning :-). Uppe i stallet var det full aktivitet, det var ridlektioner för Elin på ridbanan och Anki skulle ut på en ridtur på Oliver tillsammans med A.

Glad Anil i hagen
Själv passade jag på att mysa en stund med Anil, var ett par dagar sedan jag var hos honom. Han har blivit biten i ansiktet av blinningar och sedan har grimman skaft på såret...såg inte så kul ut, lite svullen var han över såret också. Bestämde mig för att han ska få gå utan flugtäcke och grimma, hoppas bara att blinningarna inte biter honom allt för mycket.

Red klätterrundan och först var Anil riktigt seg, han hade knappt styrfart ut från stallplanen. Han kändes tung och trög...ingen stuns i stegen. Det blev till att trava tidigt för att väcka honom lite ;-). När vi red in på Björn's väg blev han lite piggare, travade på fint men ville gärna fuska och bryta av till skritt. Det märks att han inte är i form, han har lagt på sig och så blir han trött och andfådd för i princip ingenting. Han orkade inte trava lika mycket i första backen på klätterrundan utan bröt av till skritt.

I sista backen på klätterrundan var det dags för galopp, oj vilken härlig känsla det är när man känner sig som ett med hästen...det känns nästan som om man svävar fram, även om det i vårt fall inte gick så rasande fort idag ;-). När vi ridit förbi bommen och var på väg ner mot stigen som leder över ängen blev Anil rädd för lite prasslande löv och rusade iväg ett par steg...var inte riktigt beredd på det, men kvar satt jag :-).

Är jag inte söt, kan jag få godis nu?
Sen gick resten av hemfärden i betydligt piggare tempo. Ja vad ska man säga om min ridning...hmmm, balansen har blivit mycket bättre men jag tappar hållningen ganska snabbt då jag blir trött i ryggen och får ont. Efter halva ridturen börjar jag svullna upp i ländryggen:-(. Men känslan av att rida ut i skogen och bara vara med min fina Anil överväger smärtan och ger mig energi så då är det bara sååå värt det :-).

Inga kommentarer: