torsdag 30 augusti 2012

Ömma hovar

Idag ringde veterinären och sa att de kunde komma och vaccinera Anil, åkte därför till stallet i god tid för att hämta upp honom från hagen. När jag åkte förbi Anil och Olivers hage var de på väg upp i Brohagen, tänkte skönt då vet jag vart de är och det blir inte så långt att hämta men oj vad jag bedrog mig.

När jag kom ner till hagen ett par minuter senare fanns det inte en häst så långt ögat kunde nå. Började promenera upp mot Brohagen för att se om de var på andra sidan bron...inga hästar, ropade och visslade men ingen respons...vart hade de tagit vägen? När jag sedan kom längst bort in mot skogen skymtade jag en vit häst mellan träden...när jag sedan ropade tittade han upp och det såg ut som han tänkte "tada, här är jag ;-)" den lilla bushästen.
Vaccinerad och klar
Promenerade upp mot stallet och det tog sin lilla tid för Anils hovar ömmade och väl framme vid stallet haltade han :-(. Veterinären som satt i bilen och väntade tittade skeptiskt på oss och sa till mig att jag måste se till att få skor på hästen så att han kan röra sig...problemet är ju att hans hovar är trasiga så det är svårt att fästa sömmarna i något. Hon kände lite på Anils hovar för att se att han inte kändes varm och sen fick han sitt vaccin.
Komsi, komsi lilla hästen
När vi skulle ner till hagen igen vägrade Anil att gå, ringde då till Sussie för att få tips och till slut fick jag muta honom med äpplen för att han skulle gå framåt. Regnet vräkte ner och åskan mullrade på avstånd. Efter en stunds trugande och "tjatande" på honom fick jag honom över vägen och ner på gräset längs hagarna och då var det inga problem att gå. Väl nere i hagen var vi genomblöta och jag helt slut. Anil släpptes in och fick sitt sista äpple.
Hallå kompis var är du?
Trött, blöt och kall satte jag mig i bilen med huvudet full av tankar på vad som är bäst för Anils ömma och trasiga hovar...ja det är inte lätt att ha häst och hur man ska göra i olika lägen...men förhoppningsvis lär jag mig något under resans gång :-).

Trött, blöt, kall och fundersam

Inga kommentarer: