tisdag 17 juli 2012

Så mycket bättre :-)

Tänk att det kan gå så otroligt mycket bättre bara man har rätt mental inställning till vad som ska ske under ridpasset. Under dagen har jag suttit och letat och läst övningar som är bra för att få hästen mer lösgjord och även lyssna mer på skänkeln. Efter gårdagens ridpass insåg jag att här behövde det ske en drastisk förändring.

Regn och åskmoln vid Bondesätter, men de försvann och vi fick en riktigt fin kväll :-)
Hade en mental bild klar för mig hur ridpasset skulle vara och vad jag ville uppnå redan innan jag satte mig på Anils rygg. Först och främst ändrade jag på uppvärmningen, inget skrittande längs fyrkanten utan här var det full fart redan från början...trav och därefter galopp för att väcka upp Anil som annars halvsover genom uppvärmningen.

Trötta och nöjda efter dagens ridtur :-)
Sedan var det dags för övergångar, skritt till trav och därefter trav till galopp. Red på längre tyglar än jag gjort tidigare för att få Anil mer lösgjord, vill få honom mer neråt och på bettet inte som en planka. Efter övergångarna red jag in på stora mittvolten. Tänkte köra en övning som Elin lärt mig där jag rider först i trav med Anil ställd utåt för att sedan forma honom inåt. Därefter kör man halva volten i trav och andra halvan i galopp. När jag kört ett antal varv åt ena hållet bytte jag övning så att jag galopperade som i en fyrkant innanför spåret gick stundvis riktigt bra och jag fick den där känslan som man får när allt stämmer :-).

När jag sedan skulle göra galoppövningen i vänster varv tyckte Anil att det räckte, han ville verkligen komma undan och sparkade bakut, bocksprångade och rusade mot staketet...blev en kort liten rodeoövning för mig barbacka, men kvar satt jag och riktigt arg blev jag så det blev för Anil att göra övningen ytterligare tre varv till ;-).

Fina Anil efter ridpasset
Avslutade passet med min favoritövning i trav, små volter i varje hörn och mitt på varje långsida, därefter var både Anil och jag riktigt trötta och varma. Tänk ändå vad det gör så mycket att ha en mental bild klar för sig innan man börjar ridpasset. Var även extra tydlig med hjälperna, bad honom först att bjuda framåt med sätet, därefter med skänkeln och när han inte svarade fick jag ta till spöet. Hade redan bestämt mig innan för att inte sitta och "tjata" utan visa tydliga vad jag ville och det funkade riktigt bra :-).


Riktigt varm blev jag efter ridpasset, måste komma ihåg att ta med en extra tröja nästa gång ;-)
Anil arbetade riktigt bra och var med på vad som skulle göras, en så otrolig skillnad mot igår...nu är jag ritkigt taggad att fortsätta med mina övningar :-).
Mimms och Harry höll mig sällskap i stallet

1 kommentar:

Jenny-Erika sa...

Härligt jobbat! Du har rätt i att inställningen till vad "man" kan och vill åstadkomma är jätteviktig. Något som jag (och många med mig) också behöver bli duktigare på...
Kul att höra att det gick så bra för dig idag :-)
Kram Jenny