onsdag 11 juli 2012

En stund för mig själv

Idag fick jag en stund för mig själv i stallet då tjejorna inte ville följa med, kändes ganska lyxigt att få ett par timmar i stallet alldeles för mig själv :-).

I går började jag läsa om Natural Horsemanship (NH) i ett kompendium som jag fått av A och var riktigt sugen att testa några små saker på Anil. När vi gick till och från hagen testade jag en av ledövningarna som fanns i kompendiet...gick riktigt bra :-).

Anil med dressyrfrisyr ;-)
Idag blev det en ridstund på ridbanan med många övergångar och tempoväxlingar. Jag har börjat att rida barbacka och då utan schabrak för att få en bättre kontakt med Anil...blir aningens varmt stundvis då Anil blir svettig och varm, men vilken skillnad det är att rida helt barbacka :-). Känner att jag får en bättre sits och hållning samt att Anil förstår vad det är jag vill, kan rida mer med sätet än när jag t ex rider med sadel.

Mitt problem just nu är att få till övergångarna från galopp till trav, blir lätt lite skumpigt och det känns som om jag ska glida av...därför la jag in extra många övergångar från galopp till trav. Anil svarade bra och var ganska pigg, dock märks det att den fuktiga luften som är nu inte alls är bra för honom. Han blir andfådd och trött, men kämpar på bra ändå...fina killen.

Har även märkt att han blir väääldigt lång när jag rider honom, har svårt att få ihop honom. Har en övning som Elin gett mig men får inte till den. Ska leta lite i mina tidningar för att se om jag kan hitta några bra övningar för att "korta" och få ihop honom mer.

Fina killen på väg ner till hagen...
Imorgon får Anil vila, då åker jag och familjen till Degerfors för att åka dressin...ska bli spännande att se hur det går och jag håller verkligen tummarna för att vädret blir bra.

1 kommentar:

Jenny-Erika sa...

Vad kul att se att du är igång med bloggandet igen :-) Då kan jag hänga med på allt som händer i stallet när jag flyttar till hösten :-)
Kramar