fredag 19 oktober 2012

Rymlingar

Idag på förmiddagen ringde Anki mig på jobbet och berättade att Anil tagit sig ut ur hagen genom att krypa under den nedersta tråden i öppningen upp mot skogen. Vi bestämde att jag skulle åka upp på eftermiddagen och stänga igen upp till brohagen så att de inte skulle rymma igen.

När jag åkte förbi hagen fanns det inte en häst så långt ögat kunde nå. Hämtade tråd, sax och mat att muta Gubbarna med. Började med att lägga ut maten och sedan försökte jag locka till mig hästarna, men ingen häst kom. Promenerade upp i brohagen medan jag fortsatte ropa och locka på dem, efter en stund kom Oliver fram i gläntan men när jag kom närmare vände han och sprang in i skogen. Anil syntes inte till.

När jag var allra längst bort i hagen upp mot skogen hördes ett brak och två illbattingar till hästar kom rusande i full sken på utsidan av staketet ner mot sankmarken...hjälp tänkte jag, såg framför mig hur de båda skulle snubbla över de omkullfallna träden och bryta benen. När de var halvvägs till sankmarken sprang de rakt igenom staketet och in i hagen. De fortsatte i full fart mot bron...nästa tanke var STANNA!

Vad då??? Vi har inte busat...
Väl framme vid bron saktade de ner och stannade till, när jag kom ner mot dem satte först Anil av i full fart över bron tätt följd av Oliver. Nästan över halkar Anil till och håller på att gå omkull, syns att han sträcker sig i bakdelen. Väl över rusar Anil runt och sparkar bakut och kråmar sig tills de får syn på maten...då blir de helt lugna och stilla som om inget har hänt, knasiga hästar.

Detta borde väl hindra dem från att gå upp i brohagen??
Jag sätter fart och sätter för övergången till brohagen medan gubbarna är sysselsatta med att äta. Nu får vi hoppas att de stannar kvar i hagen och inte försöker rymma igen. Blir även intressant att se hur Anils sträckning blir, han reagera lite när jag kände på vänster bakben. Det var skönt att inget värre hände när knashästarna busade runt som värsta unghästarna i skogen :-).

2 kommentarer:

Jenny-Erika sa...

Haha, Anil håller (rymmar-)stilen hör jag :-) Stöing!

Unknown sa...

Ja det gör han verkligen, nu börjar han tycka att det är dåligt med mat så då är det bäst att ge sig ut på äventyr ;-)...knashäst.