tisdag 23 oktober 2012

Skenet bedrar...

Finaste killen på väg till hagen
Idag har det varit en underbart vacker höstdag, solig och lite småkylig hoppas bara den klara och kalla luften får hålla i sig nu. Kom iväg till stallet tidigare än vad jag planerat så jag fick njuta av ridning i solnedgången :-).

Anil kom fram till mig och ville gärna följa med upp till stallet, på vägen upp kändes det som om jag fick släpa honom framåt...han gick så otroligt långsamt och jag såg framför mig en häst med knapp styrfart nere på ridbanan, som jag skulle få driva på något så in i hoppsan men där hade jag fel.

Sara red Sigge på ridbanan när jag kom ner, de skulle hoppa så jag bestämde mig för att hålla mig utanför och rida runt ovalen. Först skritta vi ett par varv och Anil kändes ganska seg men svarade ändå på skänkeln. Efter en liten stund övergick jag till att köra övergångar från skritt till trav och nu kändes han mycket piggare :-).

Ok, dags att prova lite galopp, först kändes han lite halvseg men snart galopperade han på fint. Körde övergångar från skritt till trav till galopp och sedan tillbaka igen. När Sara ridit färdigt och börjat gå upp till stallet blev det helt plötsligt en annan Anil som tittade fram...inte den där sega hästen som man får driva på hela tiden utan en pigg och busig häst. När jag tog galoppfattning så krummade han ihop sig och jag kunde bara känna den kraft som finns i honom...han rusade iväg och det var svårt att få honom att sakta ner, puh jag satt kvar...känns lite småläskigt när han rusar iväg sådär när jag rider barbacka...nu fick det vara nog med galopp för idag.

Avslutade med att rida små volter i varje hörn i trav ett par varv i båda hållen. Stundvis kändes det riktigt bra och det märktes att Anil kom upp och arbetade med ryggen ordentligt...känner mig riktigt nöjd med dagens ridpass :-).
Innan jag åkte hem fick Gubbarna mat och jag fick göra mig riktigt stor för att Anil skulle sakta ner när han kom i full galopp genom hagen fram till mathögarna. Oliver han tog det lite lugnare och gick lugnt fram till maten. Som sagt skenet bedrar när man ser min knasiga "lilla" häst ;-).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra att Anil har kvar lite av sina gamla takter :)
Kram från Jenny

Unknown sa...

Ha ha, ja ibland lyser det igenom och då busar han till det ;-)