torsdag 25 oktober 2012

Kvalitetstid

Idag hämtade jag tjejorna tidigare från skolan och åkte till stallet, solen sken och luften var klar och kall några moln började dyka upp vid horisonten. Fick locka en stund på Anil i hagen innan han kom, men efter ett tag kom han lunkande så sakteliga. Upp till stallet red tjejorna på honom och J sjöng "här kommer Pippi Långstrump...".

Mys i stallet
 R hjälpte mig att rykta Anil medan J var ute och lekte. Gick ganska snabbt att få honom ren då han har täcke på sig, lite lera på halsen, benen och på magen...och så hovarna förstås, de är superleriga :S. Ner till ridbanan red tjejorna sen var det min tur.

Anil var lite okoncentrerad idag, lyssnade inte riktigt på det jag ville utan spanade bort mot skogen och försökte göra lite som han ville men efter en liten stund blev det bättre. Mycket övergångar och små volter blev det idag, även lite galopp på stora mittvolten innan det var dags för tjejorna att rida.

Anil och R
Först red R, hon fick börja med att skritta runt och lägga in lite halter mitt på långsidan för att se så att Anil lyssnade på henne. Sedan körde hon lite övergångar från skritt till trav i båda varven...oj så stolt hon var att hon klarade av att rida Anil själv. Det som var lite synd är att han drar i tyglarna och varken R eller J orkar hålla emot...dålig ovana han har börjat med :-(.

Efter R fick J rida en stund, först travade hon lite för att sedan varva ner med skritt längs fyrkanten. Anil drog i tyglarna => hon tappade lite balansen och blev lite rädd => ville inte rida mer. Hon red ytterligare ett varv medan jag gick bredvid och höll i tyglarna så att han inte kunde dra för mycket och då tyckte hon det var ok. Sedan red tjejorna tillsammans upp till stallet.

Anil och J
När jag skulle gå ner med Anil till hagen föll årets första snö, blåste ganska mycket så det blev väldigt ruggigt och kallt. Oliver tyckte det var lite läskigt i hagen, rusade runt och gnäggade men han lugnade ner sig när han såg att Anil kom tillbaka :-).

Det var trötta, hungriga och frusna tjejor när vi kom hem. Jag fixade lite kvällsmat som vi åt framför tv:n medan vi tittade på Askungen tillsammans...ett bra avslut på en riktigt mysig eftermiddag tillsammans med mina fina tjejor :-).

Inga kommentarer: