söndag 14 oktober 2012

En mysig stund

Fina J på Anil
Idag på eftermiddagen fick jag sällskap av J till stallet, om vädret tillät skulle vi rida en liten stund. Himlen var jämngrå och regnet hängde i luften, riktigt ruggit och kallt...brrr. När vi promenerade ner till hagen fick vi syn på en av Sussies shettisar som hade rymt, stod och mumsa gräs i godan ro vid en av hagarna. Tillsammans med en annan tjej lyckades vi fånga in honom och ställa in honom i hans hage igen.

En sjö av lera...
Anil och Oliver stod i andra ändan av hagen men kom lufsande när jag ropade på honom. Själv stod jag fastkletad i leran vid ingången av hagen...är en sjö av lera vid ingången av hagen. Upp till stallet fick J rida på Anil och hon tyckte det var så mysigt.

I stallet hjälpte hon mig att borsta honom, som tur är är han inte så smutsig då han har täcke på sig...bara hovarna som är riktigt smutsiga och leriga, de är svarta istället för vita ;-). Efter en stunds borstande tränsa vi och la på schabraket, sen fick J sitta upp och rida ner till ridbanan.

Ridbanan har fått vattenpölar i ena hörnet p g a allt regnande så vi höll oss på den stora mittvolten. Anil var riktigt seg och höll på att stanna när vi skrittade. Fick sätta igång med travövningarna relativt snart och då blev det lite mer fart i honom. Körde många övergångar skritt till trav följt av galopp till trav till skritt, märktes att han har svårt med andningen...han blir andfådd och försöker köra ned huvudet. Efter en stund övergick vi till att rida serpentiner. Dock blev han ganska snabbt trött och det märktes att han inte orkade.

Nedvarvning...
Jag red ner till J som satt och väntade på pallen, hon hade plockat en bukett blommor medan jag red men nu var det hennes tur att sköta nedvarvningen :-). Först joggade vi runt i trav längs fyrkanten innan hon fick skritta runt själv en stund. J fick rida upp till stallet där Anil fick ett äpple som belöning för att han kämpat på så bra. På väg ner till hagen red J och vi hörde Oliver gnägga i hagen efter sin kompis. När Anil kom in i hagen kom Oliver galopperande...de trodde nog att det var dags för mat och de tittade lite förvånat på mig när jag lämnade hagen ;-).

J hälsar på Pamina när vi är på väg upp till stallet

1 kommentar:

Jenny-Erika sa...

Ja, idag har det varit riktigt höstruggigt... men ni verkar ha haft en skönt stund i stallet ändå. Vad kul att J också vill hänga med och rida :)
Och att även Pamina fick slinka med på ett hörn på bloggen :)
Krami