onsdag 26 mars 2014

En doft av häst

Onsdagar är en av de bästa dagarna i veckan för då får jag följa med tjejerna till Skogslotten och titta på deras ridlektioner...och så får jag mysa en liten stund i stallet med de söta ponnysarna :). Är så underbart att kliva in i stallet och känna doften av häst, vad jag saknar att bara få lägga huvudet mot halsen på en häst och bara känna värmen och doften från hästen...är ju så mysigt.

Mina fina hästtjejer :)
Denna vecka är det hoppvecka => tjejernas favoritvecka. J rider först och hon rider på Fideli som är en korsningsponny med en mankhöjd på 125 cm. Supermysig ponny som tycker om att man pysslar med henne i stallet.

De började med att trava över bommar, dels bommar som låg rakt över medellinjen vilka de red över när de red rakt upp från A till C men de red även bommar som låg i båge längs kortsidan vid C. Bommarna längs kortsidan gjordes om till små hinder som de hoppade i båda varven...superduktiga tjejer. I slutet red rakt upp över bommarna för att sedan svänga i en mjuk båge och hoppa ett hinder och sedan komma ut vid M respektive K. Så otroligt duktiga alla i J:s grupp :).

 Efter lektionen gick J ner själv till stallet med sin häst medan jag hjälpte R med hennes häst. R rider på Skrållan som är en Shetlandsponny med en mankhöjd på 104 cm. När jag kom ner till stallet höll J på att sadla av tillsammans med en av stallvärdarna, sedan borstade och mös vi en stund med Fideli innan vi gick upp och tittade på R:s lektion.

Även R red samma övningar fast något svårare, det var högre hinder och när de skulle vända rakt upp från A till C var det ett hinder istället för bommar. Skrållan vill gärna inte galoppera mellan hindren så R fick kämpa med att hålla igång galoppen...inte lätt alla gånger, men med massor av beröm från ridläraren sken hon som en sol efter varje hoppat hinder :).

Inga kommentarer: