onsdag 2 januari 2013

Provridning

Idag var det dags, en familj skulle komma och titta på Anil. De skulle kommit före jul men då ställde vädret till problem så denna gång hade jag bokat in mig på Skogslotten för att slippa vara beroende av vädret. Jenny var snäll och låna ut sin hästtransport och deras fyrhjulsdrivna bil så att vi skulle ta oss fram på de isiga vägarna.

Finaste killen
Åkte tidigt till stallet för att hämta Anil och diverse saker som vi skulle ha med. Han gick snällt in i transporten och verkade trivas riktigt bra...inte så konstigt när det fanns mat och var ombonat i transporten ;-). Väl framme på Skogslotten visade det sig att stallet blivit dubbelbokat och att vi fick vänta en timme, men de var snälla och visade oss en box som Anil kunde stå i medan vi väntade.

Tittut...
Under tiden vi väntade hann jag prata en hel del med A och E som skulle provrida Anil. De letar efter en ponny att rida ut med i skogen samt en som E kan rida lektion på en gång i veckan. De hade med sig några olika sadlar då jag inte har någon sadel till Anil. Det blev en bomlös sadel som passade på honom.

Nu till själva provridningen...gick väl sådär får man väl säga, Anil var riktigt seg och ville stanna vid mig varje gång de passerade hörnet där jag stod. "Hej matte...", såg han ut att säga varje gång...knashäst. Först började vi med att bara gå runt i ridhuset utan ryttare då han aldrig varit där tidigare och det stod massor av hinder framme och en julgran, samt belysning längs väggarna. Anil var dock hur cool som helst, inga problem med ett nytt ridhus eller traktorn som åkte och sandade utanför ridhuset eller de andra hästarna som var i ridhuset.

E fick rida ett par varv med A som ledare, därefter hoppade A upp och skulle känna på Anil. Han var inte på humör utan A fick driva och driva men det bara gick inte att få igång honom...till slut bad hon mig att sitta upp och oj vad seg han var. Jag fick igång honom i galopp och även lite övergångar mellan trav och galopp men jag fick driva i varje steg. Fast det är ju inte så konstigt då han inte har blivit riden ordentligt sen i somras  och den senaste månaden har han inte ridits alls.

I boxen efter ridningen
Nu skulle E få rida själv och då funkade det lite bättre, men han ville gärna stanna och hälsa på mig varje gång han passerade. Efter provridningen kändes det väl lite sisådär, de tyckte att han var supersnäll i boxen och cool i nya miljöer men att han var tungriden och seg. De ville fundera på saken och det kan jag förstå...nu håller jag tummarna för att de vill ge "sirapshästen" en chans till för det är han värd och jag tror att han skulle kunna passa dem.

Hemma i stalle igen

Inga kommentarer: