söndag 21 april 2013

Att sätta upp mål

För mig är det viktigt att ha mål som jag vill uppnå, men det är inte så lätt att sätta upp mål som är realistiska när jag oftast har en förmåga att sikta mot stjärnorna och sen bli besviken när jag inte når riktigt ända fram. Så hur ska man tänka då...hur sätter man upp mål som är rimliga och som man kan uppnå?

Nu när jag har kommit igång med min träning igen är det extra viktigt för mig att hitta rimliga och realistiska mål att träna till för annars är det väldigt lätt att jag tappar motivationen...vis av erfarenhet ;). Min tanke är att hitta mål som är mätbara utan allt för stora ambitioner, nu gäller det för mig att tänka långsiktigt och inte ha för bråttom.

Mina mål är följande:
  • Efter sommaren ska jag klara av att jogga hela min runda som är 3.3km.
  • Efter semestern ska jag börja utöka min joggingrunda för att framåt våren ha en runda som är ca 5 km eller något längre.
  • Nästa vår ska jag klara av att springa vårruset, tiden är inte viktig utan det som är viktigt är att jag klara av hela loppet utan att få ont.
  • Efter att jag klarat av vårruset ska jag börja träna inför att klara av milen på 60 minuter eller strax därunder...hoppas klara detta våren 2015 (ett riktigt långsiktigt mål)
Nu har jag både långsiktiga och delmål att sikta på...når kanske inte stjärnorna, men en bit på väg iallafall ;).

Inga kommentarer: