fredag 28 december 2012

En reflektion

2012...året som varit ett år fyllt av sorg, tunga beslut, förhoppningar, stunder av lycka, regn och värk. Ett år som jag gärna hade varit utan, inte hela året men stora delar av detta år hade jag mer än gärna sluppit.

Det har varit många tuffa stunder som gjort mig otroligt ledsen, besviken och uppgiven, som fått mig att tvivla på mig själv och meningen med hela min tillvaro. I de stunderna är jag så otroligt glad över att min familj och mina nära vänner finns där och stöttar mig.

När Anil fick diagnosen kronisk bronkit och veterinären sa att det inte fanns något annat att göra än att avliva honom så brast mitt hjärta...den sorg jag kände var så otroligt stark att det inte går att beskriva. Efter en viss övertalning beslutade jag mig för att göra ett sista försök och hittills har det fungerat bra.

Platt fall blev det när jag fick min diagnos fastställd...fibromyalgi. Jag har haft problem med värk i kroppen i nästan 10 års tid, men då jag har stunder då jag mår riktigt bra och bara har lite ont så har jag inte lyssnat på kroppen och kört på som vanligt. Men under vårruset så sa kroppen ifrån rejält...nu är det "bara" för mig att hitta tillbaka och acceptera smärtan, men om jag inte vill det då tänker jag likt en obstinat två-åring.

Under hösten blir det mer och mer tydligt för mig vad som får mig att må bra och vad som är viktigt för mig. Hittar snabbt de saker som själ energi och får mig att må dåligt. När jag sedan får beskedet av min sjukgymnast att jag inte "får" rida eller som hon sa "du får rida men du får inte ramla av igen, för det klara inte din nacke av" insåg jag att jag måste låta kroppen läka och lägga ridningen på is...Anil måste få ett nytt hem.

Har inte bara varit tråkiga saker detta år utan en hel del positiva saker som får mig att le när jag tänker på dem:
  • Idre, underbara Idre med skidåkning och bara få vara tillsammans med familjen => gav mig massor av energi och glädje
  • Stolt...min fina R är med på sin första riktiga hopptävling med fina Ludde.
  • Lycka...lillskruttan lär sig cykla :-).
  • Att få se hur lycklig min fina R är när hon spelar fotboll.
  • Den lycka jag kände när jag kunde börja rida lektioner för Elin
  • Busgalopp i skogen med fina Anil
  • Gotland som visade sig från sin bästa sida när vi var där. En underbar vecka med sol, bad och fina minnen som bl a ridturen med R, tornerspelet i Visby och russen på Lojsta hed.
  • Mysstunder med mina fina tjejer i stallet då de hjälpt mig med Anil. Vi har ridit tillsammans och myst.
  • Möhippa, bröllop, 50-årsfest och andra sammankomster med vänner :-)
  • NT-knatet då R sprang och var så otroligt nöjd när hon kom i mål.
  • Hopptävlingen på Skogslotten då R red på Grayson och kom på tredje bästa tid.
  • Globen, en underbar helg tillsammans med Jenny i Stockholm med massor av hästar, tjejsnack, skratt och så lite shopping...precis vad man behöver efter en ganska tuff höst.
2012 var trots allt ett ganska bra år då jag kommit till insikt i många saker och lärt mig otroligt mycket. Nu ser jag fram emot ett nytt år med nya utmaningar och erfarenheter :-).

1 kommentar:

Jenny-Erika sa...

Ibland är livet betydligt tuffare än man önskar. Skönt att se att du trots allt hittat många positiva saker som hänt under året.

Önskar dig ett lugnare 2013 - det är du värd! Kram på dig vännen!