måndag 15 september 2014

Backa


I helgen nådde jag ett av de mål som jag satt upp för mig själv och det var att klara av att springa två varv runt elljusspåret (4 km)...gick så bra att jag fortsatte och joggade en bit på hemvägen, vilket medförde att jag sprang ca 5 km utan att gå...gissa om jag var glad. Hade inte gått så fort men jag hade sprungit hela tiden och ingen smärta i ryggen.

Fast glädjen fick inte hålla i sig länge, när jag skulle natta J kände jag igen den välbekanta smärtan i ländryggen på vänster sida, som en hård sten som gör ont bara man nuddar den :(. Idag har jag haft superont och varit trött då jag inte kunnat sova ordentligt p g a smärtan.

När jag var hos massören idag passade jag på att beskriva problemet och även rådfråga honom kring vad som kan ha orsakat denna reaktion. Han tyckte att det var konstigt med denna kraftiga reaktion på löpningen...är ju inte så att jag sprungit halvmaran utan "ynka" 5 km. En teori kan vara att mina mag- och ryggmuskler är för svaga för att klara av belastningen på ländryggen som löpning innebär.

Jag har nu fått ett antal övningar för att stärka mag- och ryggmusklerna samt att jag får backa min träning, byta ut löpningen mot promenader tills jag stärkt upp bålmuskulaturen...trist när jag precis kommit igång och fått in en rutin med joggingrundorna :(.

Just nu känner jag mig lite låg och motivationen försvann i ett nafs, fast det är ok att bli besviken och ledsen...imorgon är det bara att se framåt och hitta motivationen igen...för jag har ett antal mål jag vill uppnå och det kommer jag göra, dock inte så fort som jag hoppats på ;).

2012 var senast jag sprang vårruset då ryggen "pajade", målet är att springa 2015 igen.

Inga kommentarer: